FIX: PC tidak akan keluar dari BIOS

FIX: PC tidak akan keluar dari BIOS

Fix Pc Won T Exit Bios

Untuk menyelesaikan pelbagai masalah PC, kami mengesyorkan Restoro PC Repair Tool: Perisian ini akan memperbaiki kesalahan komputer yang biasa, melindungi anda dari kehilangan fail, perisian hasad, kegagalan perkakasan dan mengoptimumkan PC anda untuk prestasi maksimum. Selesaikan masalah PC dan hapus virus sekarang dalam 3 langkah mudah:
  1. Muat turun Alat Pembaikan PC Restoro yang disertakan dengan Patented Technologies (paten ada di sini ).
  2. Klik Mulakan Imbasan untuk mencari masalah Windows yang boleh menyebabkan masalah PC.
  3. Klik Baiki Semua untuk menyelesaikan masalah yang mempengaruhi keselamatan dan prestasi komputer anda
  • Restoro telah dimuat turun oleh0pembaca pada bulan ini.

Pengguna telah menangani masalah boot sejak versi pertama Tingkap .



Terdapat pelbagai perkara yang dapat mengelakkan sistem anda boot secara normal. Contohnya, kegagalan sistem, perkakasan yang rosak, pemasangan kemas kini yang gagal, dll.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa masalah boot yang lebih serius daripada yang lain. Salah satu masalah ini pastinya merupakan masalah BIOS, yang menghalang pengguna memulakan komputer mereka.



Sekiranya anda tidak dapat keluar BIOS , komputer anda pada dasarnya tidak berguna, kerana anda tidak dapat memulakannya.

Ini bukan masalah yang jarang berlaku, kerana sudah banyak pengguna yang mengalaminya. Sekiranya anda mempunyai masalah yang sama, teruskan membaca artikel ini, kerana kami telah menyiapkan beberapa penyelesaian yang berpotensi, yang mungkin dapat membantu.



Masalah BIOS biasa

Tidak dapat keluar dari BIOS boleh menjadi masalah besar, dan membicarakan masalah BIOS. Ini adalah beberapa masalah yang dilaporkan oleh pengguna:

  • Tidak dapat keluar dari BIOS, ASUS - Masalah ini kebanyakannya disebabkan oleh tetapan BIOS anda, jadi jika anda menghadapi masalah, balikkan perubahan terbaru yang dilakukan di BIOS dan periksa apakah itu menyelesaikan masalah.
  • Terjebak dalam BIOS ASUS - Masalah ini biasanya berlaku pada motherboard ASUS. Sekiranya anda mengalaminya, pastikan untuk menetapkan semula BIOS anda ke tetapan lalai dan periksa apakah itu membantu.
  • Komputer tersekat pada permulaan BIOS, PC tersekat pada skrin percikan BIOS - Kadang-kadang masalah ini disebabkan oleh perkakasan anda. Sekiranya demikian, kami menasihatkan anda memeriksa perkakasan anda dan melihat apakah semuanya berfungsi dengan baik.
  • Komputer riba ASUS tersekat di BIOS Windows 10 - Masalah ini boleh muncul di komputer riba anda, dan jika anda menghadapinya, silakan mencuba penyelesaian kami.

Windows melangkau BIOS? Tidak risau! Inilah petua terbaik untuk menyelesaikan masalah ini!


Apa yang perlu dilakukan sekiranya PC tidak keluar dari BIOS

Penyelesaian 1 - Tetapkan tetapan BIOS ke lalai

Mungkin anda secara tidak sengaja menukar beberapa Tetapan BIOS yang bertentangan dengan sistem anda. Jadi, pertaruhan paling selamat dan penyelesaian paling mudah adalah dengan menetapkan semula BIOS ke nilai lalai.



Sekiranya anda tidak tahu cara melakukannya, ikuti arahan berikut:

  1. Pergi ke tab Simpan & keluar di BIOS
  2. Pilih pilihan Load Optimized Defaults Terjebak dalam BIOS ASUS
  3. Sahkan perubahan

Ini secara harfiah adalah penyelesaian paling mudah dan paling asas untuk masalah BIOS seseorang. Sekiranya anda masih tidak dapat keluar dari BIOS setelah memuat nilai lalai, masalah anda lebih serius.

Oleh itu, periksa penyelesaian lain, tetapi berhati-hatilah dengan semua yang anda lakukan, kerana langkah yang salah dapat mematikan komputer anda sepenuhnya.


Penyelesaian 2 - Pastikan komponen lain tidak rosak

Boleh

Sekiranya beberapa perkakasan penting dalam komputer anda, seperti cakera keras, CPU , atau Ram rosak, anda tidak dapat boot komputer anda secara normal atau melewati BIOS. Dalam kes ini, BIOS sebenarnya bukan masalah, tetapi anda tidak dapat melangkah lebih jauh lagi.

Hard disk adalah komponen yang menyebabkan masalah paling banyak bagi pengguna. Sistem anda biasanya akan memberitahu anda jika cakera keras rosak, tetapi anda juga boleh memeriksa dari BIOS, dengan memeriksa apakah cakera keras anda tersedia dalam senarai sumber but.

Perlu disebutkan bahawa anda juga perlu memeriksa sama ada komponen anda disambungkan dengan betul. Kadang kala jika cakera keras anda tidak tersambung dengan kuat ke papan induk anda atau bekalan kuasa, anda mungkin menghadapi masalah ini, jadi pastikan untuk memastikannya.

Apabila anda memastikan komponen mana yang menghalang komputer anda boot secara normal, ubah komponen tersebut, dan anda akan dapat memulakan komputer anda semula. Sekiranya semua komponen anda dalam keadaan baik, teruskan membaca artikel ini, kami akan mendapatkan penyelesaian yang lebih serius.

Menurut pengguna, RAM anda adalah penyebab biasa masalah ini. Sekiranya anda melihat bunyi bip yang pelik sebelum PC anda memasuki BIOS, kemungkinan RAM atau perkakasan anda yang lain menyebabkan masalah ini.

Sekiranya RAM adalah masalahnya, putuskan semua modul memori dengan satu dan cuba boot PC anda.

Sekiranya tidak berjaya, cuba susun semula modul memori di papan induk anda. Cukup masukkan semula memori anda dan periksa sama ada PC anda boot. Sekiranya anda ingin melakukan imbasan terperinci, anda dapat mengimbas memori anda menggunakan perisian MemTest86 +.

Cukup muat turun alat ini, letakkan pada pemacu kilat dan boot PC anda daripadanya.

Setelah melakukan itu, imbasan memori akan bermula. Proses ini mungkin memerlukan sedikit masa, dan jika anda ingin mencari modul memori yang tepat yang menyebabkan masalah ini, disarankan untuk memindai modul anda satu persatu.


Penyelesaian 3 - Tetapkan semula BIOS

Sekiranya tetapan semula perisian tidak membantu, kami akan mencuba tetapan semula fizikal. Setiap motherboard mempunyai pelompat CMOS, yang dapat digunakan untuk menetapkan semula BIOS secara manual. Sebelum kita terus menerangkan apa yang harus dilakukan, kita harus memberi amaran kepada anda.

Berhati-hatilah semasa bekerja dengan papan induk anda, kerana anda boleh merosakkannya dengan mudah atau komponen lain jika anda tidak berhati-hati. Oleh itu, jika anda tidak selesa bekerja dengan perkakasan anda, tanyakan kepada orang yang mengetahui apa yang sedang dilakukannya untuk mendapatkan bantuan.

2000 ralat ralat 2018

Kaedah ini juga tidak berfungsi pada komputer riba.

Sekarang, mari kita lihat apa yang perlu anda lakukan untuk menetapkan semula BIOS anda secara manual.

  1. Matikan komputer anda dan cabut dari steker.
  2. Buka kes anda.
  3. Cari pelompat CMOS. Ia terletak di papan induk anda, dan biasanya dilabel dengan CLEAR, CLR, CLEAR CMOS, PSSWRD, atau pelbagai label lain.
  4. Anda akan melihat bahawa terdapat tiga pin, dan pelompat hanya meliputi dua. Pindahkan pelompat ke dua pin lain. Oleh itu, jika pelompat menutup pin pertama dan kedua, pindahkan ke pin kedua dan ketiga.
  5. Tekan butang kuasa. Komputer anda tidak akan dimulakan kerana kuasa dimatikan, tetapi ini akan mengeluarkan sisa daya yang disimpan di dalam kapasitor. Apabila anda melakukan ini, BIOS anda akan diset semula.
  6. Sekarang, kembalikan pelompat ke keadaan semula
  7. Tutup casing, hidupkan dan hidupkan komputer anda.

Anda juga boleh menetapkan semula BIOS anda dengan mengeluarkan bateri motherboard anda. Cukup letakkan bateri di papan induk anda dan lepaskan dengan perlahan. Sebaik sahaja anda mengeluarkan bateri, cuba mulakan PC anda tanpa bateri.

Tanpa bateri, PC anda tidak dapat menyimpan tetapan BIOS anda dan akan kembali ke lalai.

Sedikit pengguna melaporkan bahawa bateri yang rosak menyebabkan masalah ini, dan setelah mengganti bateri, masalah itu diselesaikan sepenuhnya.

BIOS anda kini dimulakan semula, dan jika ada masalah, mereka harus hilang. Namun, ada satu lagi senario yang akan menjadikan BIOS anda tidak aktif, walaupun anda menetapkannya semula.

Kami pasti berharap itu tidak berlaku dengan BIOS anda, tetapi kami akan menerangkannya kepada anda.


Penyelesaian 4 - Putuskan pemacu luaran

Sekiranya PC anda tidak akan keluar dari BIOS, masalahnya mungkin pemacu luaran. Kadang-kadang PC anda mungkin cuba boot dari pemacu denyar luaran atau cakera keras luaran menyebabkan masalah ini muncul.

Oleh kerana pemacu luaran anda tidak mempunyai fail yang dapat di-boot, itu akan memulakan BIOS secara automatik.

Untuk menyelesaikan masalah ini, putuskan semua storan luaran, termasuk cakera keras dan pemacu denyar, dan cuba boot PC anda tanpa mereka. Setelah melakukannya, periksa sama ada masalah masih muncul.


Masalah dengan memutuskan pemacu luaran? Kami mendapat sokongan anda dengan panduan berguna ini!


Penyelesaian 5 - Ubah tetapan BIOS

Sekiranya anda tidak dapat keluar dari BIOS di PC anda, masalah ini kemungkinan besar disebabkan oleh tetapan BIOS anda. Sekiranya BIOS tidak dikonfigurasi dengan betul, anda mungkin mengalami masalah ini.

Namun, banyak pengguna melaporkan bahawa mereka menyelesaikan masalah dengan melakukan perkara berikut:

  1. Masukkan BIOS, pergi ke Pilihan Keselamatan dan lumpuhkan Boot selamat . Sekarang simpan perubahan dan mulakan semula PC anda.
  2. Masukkan BIOS sekali lagi dan kali ini pergi ke But bahagian. Lumpuhkan Fastboot dan aktifkan CSM (Modul Sokongan Keserasian) .
  3. Simpan perubahan dan mulakan semula PC anda.

Setelah melakukan itu, PC anda harus mengenali cakera keras anda dan masalahnya harus diselesaikan sepenuhnya.


Penyelesaian 6 - Gunakan but UEFI dan periksa urutan Boot anda

Untuk menyelesaikan masalah ini, pengguna menyarankan untuk beralih ke boot UEFI. Untuk melakukannya, masukkan sahaja BIOS , arahkan ke But bahagian, dan aktifkan But UEFI .

Di samping itu, pastikan untuk memeriksa urutan but. Tetapkan cakera keras atau SSD anda sebagai peranti boot pertama dan cuba mulakan PC anda.


Mengemas kini BIOS anda? Semoga berjaya!

Sebilangan besar orang berpendapat bahawa mengemas kini BIOS seperti mengemas kini pemacu lain, tetapi sama sekali berbeza.

Komponen dan sistem ‘biasa’ kami biasanya dikemas kini secara automatik, untuk meningkatkan keselamatan, prestasi, dan keserasian.

Tetapi mengemas kini BIOS boleh melumpuhkan komputer anda dengan teruk sekiranya ada yang tidak kena. Oleh kerana itu, tidak disyorkan untuk mengemas kini BIOS, kecuali jika benar-benar diperlukan.

Sekiranya ada yang tidak kena semasa mengemas kini BIOS anda, sangat sukar untuk membuat perkara kembali normal. Oleh itu, disarankan untuk membawa komputer anda ke pusat pembaikan, dan meminta bantuan profesional.


Lihat panduan ini untuk mengemas kini BIOS anda seperti juruteknik sebenar!


Itu sahaja, kami harap artikel ini membantu anda menyelesaikan masalah dengan BIOS, dan tentu saja, komputer anda tidak rosak secara kekal. Sekiranya anda mempunyai komen, soalan, atau cadangan, beri tahu kami dalam komen.


Catatan Editor : Catatan ini mula-mula diterbitkan pada bulan November 2016 dan sejak itu telah diperbaharui sepenuhnya dan diperbaharui untuk kesegaran, ketepatan, dan kesesuaian.


KISAH BERKAITAN YANG PERLU ANDA PERIKSA: